Profielpagina van Davids_Columns

David's Columns

Leden: 7

Een platform om je columns te publiceren

Forum / Archief / Feestdagen...verplichte kost of ...

zondag, 18 november 2007 om 09:53

http://netlog.com/MystiqueSammSammSammMystiqueSammhttp://nl.netlogstatic.com/p/tt/014/202/14202382.jpg?1NederlandZuid-Holland MystiqueSamm

Zoals men wel eens zegt de donkere dagen staan weer voor de deur en de december feestmaand ook weer.

Wat doen jullie nu met al die dagen?
Is het een verplicht iets? Iets wat (als ik de tv goed volg) een overtreffende trap is qua materialistische dingen?
Is het een gezellig samenkomen?

Of...een verplicht gedoe...je kent het wel...aan het begin van het jaar zijn de dagen al geboekt...die dag is voor die en de andere voor die...en oje, als je wat anders wilt doen...

Persoonlijk hoeven die dagen voor mij niet, ik kan mij maar een enkele keer herinneren dat het Toppie was...naar mijn idee zijn dit soort dagen de dagen bij uitstek om eens een onvervalste echt familieruzie te krijgen vanwege té hoge verwachtingen...

Dit is overigens niet de reden dat ik het niets vindt...

Ik zou het wel eens helemaal anders willen doen!
Ouderwets wat je wel eens in films ziet...

De mensen die het juist niet hebben of alleen zijn, al dan niet uit eigen wil...een hart onder de riem willen steken.

Brood, soep je kent het wel!

Maar goed om weer bij het begin uit te komen, wat vinden jullie nu van al die Feestdagen?

Verplicht...of ?

geen rating
RSS feed

Reacties 4 Sorteer reacties:

Je bekijkt momenteel enkel reacties in het Nederlands. Toon alle reacties

1 – 4 van de 4
  • http://netlog.com/gregory_ingridingridingridgregory_ingridhttp://v.netlogstatic.com/v4.00/2445//s/i/misc/thumb/thumb_female.jpgNederlandLimburg gregory_ingrid 30

ingrid Eigenaar Moderator (woensdag, 25 juni 2008 om 08:07)

- amazingingrid1979:
    De manier waarop je de feestdagen viert is een keus denk ik, en het is dan jammer voor de mensen die vinden dat ons gezin op t verplichte familie gebeuren moet verschijnen...wij komen dus niet:)...punt.

we vieren het 1 dag bij 1 van mn zussen, bij keuze..we hebben allemaal nu een eigen gezin en daardoor zijn we veel minder met zn drieen ff samen als dat dat voor die tyd was dus kerst is een gelegeheid bij uitstek:) en 1 dag lekker thuis met open voordeur..wat inhoudt dat een ieder die zin heeft om aan te komen van harte welkom is ...<wat tevens inhoudt dat er altyd meer mensen komen dan je verwacht waardoor je nogal eens naar familie kan rennen voor wat extra drinken en dergelijk:)>

dus niks geen stijf gedoe en netjes opzitten en handjes geven aan mensen waar je helemaal niks mee hebt:)...k vind de feestdagen in 1 woord helemaal geweldig.

met name omdat t nooit gaat zoals gepland:) altyd wordt er lekker gegeten al boeit t totaal niet wat en er is nog nooit een jaar geweest dat t niet gewoon gezellig was:). Wij hebben meestal toch iets meer aandacht besteed aan t uiterlijk van de kids en onszelf dan gewoonlijk is en dat is leuk! het is feest dus dat mag je best overal een beetje in zien. kaarsjes aan..kids die spelen en ruzie maken , herinderingen ophalen, gewoon gezellig wat tyd doorbrengen met de mensen die je lief hebt:).

dan de dag bij ons thuis...gewoon chill filmpje kijken ..beetje met de kids knippen en plakken en spelletjes spelen,lekker wat uitgebreider koken omdat ik dat leuk vind en een ieder die langs komt is van harte welkom:) tis elk jaar weer anders en nooit loopt t volgens planning dus iets plannen hebben we allang opgegeven:) vorig jaar besloot een vriend van ons op de dag voor kerst..een kleine twee uur voor sluitingstyd van de winkels mede te delen dat hij zou komen met zn vriendin en haar 5 kinder!! ..uiteraard heb je dan nooit genoeg in huis dus toch nog wat gehaast en gevlieg maar de dag zelf was helemaal top.

aan echte kadootjes doen we niet..dat is niet waar kerst voor is...maar omdat josh toch op school niet onder wil doen voor de andere kinderen...hebben we dit jaar besloten dat iedereen voor iedereen 1 pakje mag kopen voor max het bedrag van 2 euro. t gaat dan meer om de gedachte dat je aan diegene gedacht hebt dan om t pakje zelf en dat is n juist de boodschap die kerst hoort te zijn...even samen zijn en dankbaar zijn voor alles wat wij hebben:).

dus k kijk dit jaar weer naar kerst uit en wens jullie allemaal een geweldige kerst toe...k hoop dat jullie m komend jaar ook kunnen vieren zoals jullie willen:)

grappig..zat ff door mn oude berichten te lezen en alle reakties en nieuwe berichten enzo....afgelopen jaar was idd weer een kerst zals geen kerst ooit te voren...we waren zo ziek als we maar zijn konden en hebben de kerst op matrassen in de kamer voor de buis met dvd's doorgebracht hahahaha...ergens toch weer gezellig enknus...

groetjes ingrid.

• http://netlog.com/Witch_HecateBonnieBonnieWitch_Hecatehttp://nl.netlogstatic.com/p/tt/047/157/47157684.jpgNederlandLimburg Witch_Hecate 101

Bonnie Eigenaar Moderator Trust  (maandag, 19 november 2007 om 07:44)

[quote=MystiqueSamm]
    En wat ik al helemaal erg vind...al een paar jaar nu...ik ben alleen met de kinderen.
    Dat mensen gaan denken dat ik alleen en/of eenzaam ben...
    Niet begrijpen dat je dat helemaal niet erg vindt. Waar dus ook wel eens discussies over ontstaan...
    Het "verplicht" uitnodigen...zullen we dan maar, het is anders zo zielig...
    Ik ben NIET zielig, het is een bewuste keuze! haha...
    quote]

Ja dit stukje is heel erg herkenbaar en niet alleen met de kerstmis..
    Het is idd een bewuste keuze die je maakt om alleen met je kinderen te zijn maar blijkbaar snappen mensen dat niet en denken dat ze je moeten komen entertainen.
    Vreselijk gewoon.. vooral als mijn dochtertje bij een van haar zussen logeerde en ik helemaal alleen was.. dan ging de telefoon.. of ik wou aan schuiven bij de buren of wie dan ook, want ik was anders maar alleen..
    Dan had ik zoiets van: Please laaaaaaat me lekker.. ik slinger een pizza in de oven en kruip lekker op de bank.. een filmpje op.. of een boek.. en dat vind ik super.
    Helemaal geen zin in al die mensen af en toe, hoe goed ze het ook bedoelen.

Wat me ook nog ff te binnen schiet en waar ik me echt boos om kon maken is dat ze tegen mij een half uur vroeger zeiden met kerst.. en mijn broer kreeg de normale tijd te horen om bij mijn ouders te zijn.
    Mijn kinderen waren nog klein en voordat ik alles eens gewassen en gestreken de deur uit had...haha.. ja ik kwam wel eens net op het nippertje aanzetten terwijl hun daar al zaten.. ze hadden niks om naar om te kijken behalve zichzelf.

Achteraf gezien geloof ik dat ik nooit met een kerstgevoel bij mijn familie gezeten heb, dat had ik wel als ik gezellig thuis was met de kinderen.
    Dan zaten ze te spelen en te knutselen met wat ze hadden gekregen en daar kon ik dan echt van genieten.. s'avonds het nieuwe pyamaatje en sloffen aan (dat hoort er gewoon bij als kerstkadootje) en dan op een rijtje op de bank met een kommetje chips op schoot... de lampjes van de kerstboom en voor het raam.. een kaarsje aan, dat gaf me meer een kerstgevoel.. daar kan het sjiekste feest en het uitgebreidste diner niet aan tippen.

• http://netlog.com/MystiqueSammSammSammMystiqueSammhttp://nl.netlogstatic.com/p/tt/014/202/14202382.jpg?1NederlandZuid-Holland MystiqueSamm 45

Samm Eigenaar Moderator Trust  (zondag, 18 november 2007 om 20:26)

Whahaha...zie die laatste alinea al helemaal voor mij...
    Nee vroeger was het handjes op je rug en kijken...
    Ik kan mij herinneren, niet van huis uit hoor, dat het iets heiligs had, wat het precies was wist ik toen niet, maar wel dat ik niet in mijn hoofd haalde om het als poppenhuis te gebruiken.

Ja Bonnie, dat vind ik ook een mooi gebaar, iemand helpen, die het hele jaar al moeilijk heeft maar net met Kerst wat extra, dan een gebaar te geven!

En wat dat niet verplicht zijn, is hier ook. De spontane bezoeken zijn veel leuker dan het opgedirkte, wie is het mooiste van het land...en de té hoge verwachtingen van alles MOET leuk zijn.

En wat ik al helemaal erg vind...al een paar jaar nu...ik ben alleen met de kinderen.
    Dat mensen gaan denken dat ik alleen en/of eenzaam ben...
    Niet begrijpen dat je dat helemaal niet erg vindt. Waar dus ook wel eens discussies over ontstaan...
    Het "verplicht" uitnodigen...zullen we dan maar, het is anders zo zielig...
    Ik ben NIET zielig, het is een bewuste keuze! haha...

Dat is nu een van de dingen die ik wel leuk vind, de lampjes buiten, wel in het redelijke, want daar zijn ook al hele wedstrijden in, geloof ik!
    De lekkere geuren hier en daar!
    Dat ouderwetse Kerstgevoel...of heb je dat alleen maar als kind zijnde?

Kan mij één Kerst herinneren die was echt leuk!
    Alleen maar met vrienden en de kids...en we hadden een buiten bbq! (Uiteraard konden we ook naar binnen!)
    Helemaal te gek, vuurkorven, dikke truien en laarzen, partytent...en bbq in de winter.
    We hebben de grootste lol gehad!

Er lag zelfs sneeuw! De kids de grootste lol, echt FUN!
    Ongedwongen LOL!

• http://netlog.com/Witch_HecateBonnieBonnieWitch_Hecatehttp://nl.netlogstatic.com/p/tt/047/157/47157684.jpgNederlandLimburg Witch_Hecate 101

Bonnie Eigenaar Moderator Trust  (zondag, 18 november 2007 om 12:08)

Ik kan me hier helemaal in vinden en zie die verplichte nummertjes ook helemaal niet zitten.. mijn moeder een dag naar mijn broer en de andere dag naar mij.. Pfff
    Meestal is op die dag dan mijn oudste dochter ook bij mij omdat haar vriend in manager in een hotel/restaurant is en moet werken... en zijn eigen ouders moet bedienen die dan daar zitten te eten... blehh ook al zoiets..

Wat ik onder feestdagen versta is lekker ff helemaal niks...
    Geen opgeprikt gedoe... geen 6 gangen diner en in de plooi zitten voor de familie.
    Nee, lekker op de bank hangen.. gourmetstel op tafel en kerstfilms kijken.
    Degene die wil komen is welkom, maar verplichten doe ik niemand iets.
    Mijn oudste 3 kinderen wonen inmiddels op zichzelf en ik heb vanaf het begin gezegd dat het mogen en niet moeten is... heel erg gezellig als ze komen, maar ze hoeven zich nooit verplicht te voelen.. als ze liever thuis op de bank hangen of met vrienden wat willen doen... zullen ze mij niet horen.
    Maar... toch komen ze altijd ff een paar uurtjes binnen wippen..

En over de mensen die het ff niet hebben... ja helemaal gelijk.. dat zijn echte kerstgedachten.. een paar jaar geleden woonden er een straat verder mensen die het ook echt niet hadden.. en toen heb ik een draagzak met boodschappen naast hun deur gezet.. en een kaartje met "fijne kerst" (zonder afzender)
    Gek dat je dan met een veel beter gevoel kerst "viert"

Waar ik bv ook niet tegen kan is verspilling op die dagen..
    Dat mensen vlees van een kapitaal per kilo op tafel zetten terwijl mensen in andere landen sterven van de honger.. doe liever normaal op die dagen en maak 50 euro over.
    Breng eens wat knuffels en speelgoed dat maar op zolder slingert naar kindertehuizen en maak iemand blij.. dat zijn kerstgedachten.. maar eigenlijk gedachten die men het hele jaar door zou moeten hebben.

Want ja, wat houdt kerst nog in? Vraag eens een kind en ze hebben het over de kerstboom en kadootjes.... en Jezus...huh??? wie is dat?
    Toen mijn kinderen klein waren was het kerststalltje ineens leeg.. Maria zat achter het stuur in een open autootje, Jezus in het kribje (maxi-cosie) ernaast, en Jozef met de kop eraf lag op de achterbank.. Pfff.. was wel ff lachwekkend en kinderen weten niet beter, maar ik weet wel dat ik vroeger thuis niet met de kerststal op stap ging.

Schrijf een reactie:

Je moet aangemeld zijn om een reactie te kunnen schrijven.